Sunday, March 14, 2010

Lebih baik buat dari tak buat....



Assalamualaikum...

Memandangkan saya adalah seorang insan yang masih perlu banyak belajar, pelbagai perkara menyesakkan pemikiran saya. perasaan bercampur baur. Takut, cemas, ragu-ragu, putus asa, rasa nak mengalah....Maklumlah saya sekadar insan yang hina dan terlalu mudah tunduk dengan pujuk rayu syaitan laknatullah dan pujukan nafsu saya sendiri. Kadang-kadang (biasanya selalu jugak) saya sering menyoal diri kenapa saya tak berubah lagi? kenapa hati saya masih resah walaupun saya zikir..Astaghfirullah...terlalu jahil dan lemah diri ini sehingga ujian sebegini boleh menggoyahkan iman yang sebesar kuman ini....
Tetapi Allah s.w.t dengan sifat Ar-Rahman dan Ar-RahimNya telah menunjukkan saya jalan melalui buku-buku and coretan ilmiah. Dan memang betul-betul kena atas hidung saya. Pembacaan saya melalui satu artikel berharga ini yang ditulis oleh Roslan Kassim (ANIS bil137 Januari2009) menyebabkan saya tersedar betapa cepat saya mengalah dalam perjuangan membetulkan diri sendiri.
Zikir.
Dengan berzikir kita mengingati Allah. Dengan mengingati Allah, Dia pun akan ingat kita. Tapi masalah saya, bila saya berzikir, hati saya masih ingat benda lain lagi. Masih memikirkan masalah diri yang sebesar kuman jika dibandingkan dengan masalah yang melanda umat Islam sekarang. Tetapi saya bersyukur sangat. Saya terjumpa artikel yang menaikkan semula darjah keyakinan saya. menurut artikel ini, sebagai manusia biasa terutama insan yang baru mengamalkan zikir, sudah tentulah hati masih lagi tidak dapat ditumpukan sepenuhnya kepada zikir itu. Sedangkan orang yang mengamalkan zikir selama beberapa tahun masih lagi tidak merasa ketenangan, inikan pula bagi mereka yang baru memulakannya. Tetapi ini bukanlah penghalang untuk kita tidak berzikir. Sekurang-kurangkan lidah dan mulut kita masih terkumat-kamit menyebut nama Pencipta kita Yang Maha Esa. Sekurang-kurangnya lidah dan mulut kita terselamat dari mengatakan perkara-perkara yang tidak sepatutnya. Sekurang-kurangnya, lidah dan mulut kita menjadi saksi di akhirat kelak bahawa mereka pernah menyebut dang mengagungkan Ya Rabbi. Hal ini sama juga lah denga solat. Berapa ramai yang solat tapi hatinya tak tenang, masih buka aurat, masih mengumpat? Ramai kan. Tetapi sekurang-kurangnya solat itu adalah bukti mereka percaya kepada Ilahi. Mungkin lambat laun solat itu membuatkan dia tersedar akan kesalahan yang dilakukan.
Tapi ini bukanlah bermakna kita perlu untuk berada pada tahap ini selamanya. Sampai bila saya mahu sekadar berzikir tapi fikiran saya kemana-mana entahnya? Sampai bila saya mahu solat tapi sekadar bangun, tunduk, sujud tanpa penyerahan sepenuhnya kepadaNya...Sampai bila saya mahu berada di takok lama sedangkan Allah mengambil kira usaha seseorang berbanding hasilnnya? Inilah pentingnya usaha kita. Allah tidak akan menghukum kita untuk sesuatu yang kita tak tahu. Tetapi Dia murka kepada hambanya yang tidak mahu berubah sedangkan Dia takkan merubah sesuatu kaum melainkan mereka sendiri merubahnya. "Dan kepada orang-orang yang bersungguh-sungguh mujahadah untuk (mencari keredhaan) Kami, nescaya Kami benar-benar akan tunjukkan mereka jalan-jalan Kami itu"(Al-Ankabut:69)
Jadi, kesimpulannya disini, janganlah kita menghilangkan keyakinan kerana tidak dapat mengecapi nikmat ibadah samada melalui zikir atau selainnya dengan tak buat langsung dan janganlah kita memberi alasan yang kita masih baru belajar dengan tidak mahu berusaha membaiki diri.
Alhamdulillah...akhirnya saya dapat suatu yang amat berharga yang saya cari selama ini. Semoga Dia meneguhkan hati saya untuk terus berpegang pada pendirian "Allah tidak memandang sesuatu hasil, tetapi Dia memandang dan mempersoalkan usaha yang kita lakukan."
Disinilah lahirnya formula usaha+doa=tawakal. Sesungguhnya hasil sesuatu usaha adalah di tanganNya...kita sebagai hambaNya perlu selalu mengharapkan keredhaanNya dan yakin dengan ketentuanNya...




No comments:

Post a Comment