Saturday, March 13, 2010

Ukhwah di Tasik Universiti :)


Assalamualaikum...

Alhamdulillah...
pagi ni, berjaya juga mencelikkan dan memaksa mata ni terus bertahan selepas Subuh tadi sebab dah janji ngan mag7 nak jogging di Tasik U. Kalau ikutkan hati, memang malas. Dah la jauh, nagantuk plak...tambah plak giliran saya menjadi pemberi tazkirah (cam naqibah la, tapi x layak lagi sebenarnya). tapi tu kalau ikutkan hati....yang tak patut diikutkan sangat sebab pepatah ada mengatakan, "ikut hati, mati, ikut rasa, binasa". Jadi, saya tak ikut hati la. tapi sy ikut kata iman dan atas ukhwah yang amat disayangi...mag7 adalah nikmat sahabat dari Allah yang amat berharga untuk saya...Allah pertemukan saya dengan mereka sebagai salah satu platform untuk saya menjadi saya seperti hari ini (bagi yang kenal saya la...).....Jadi, dipendekkan cerita, jadilah jogging dan usrah hari ni...Alhamdulillah...

Sekadar nak berkongsi dengan kawan-kawan dan sebab saya tak tau nak bagi tazkirah tajuk apa, akhirnya saya pilih tajuk 'Keimana bentuk sahabat sejati'...Maklumat yang saya sampaikan tadi sepenuhnya saya ambil dari satu blog yang saya rasa amat bermanfaat...

Jadi, dalam banyak-banyak point yang ditulis di sini, saya tertarik dengan point bahawa kita sebagai sahabat perlu berani menegur sahabat kita untuk melindungi sahabat kita dari kemurkaan Allah..maksudnya kita tegur sebab Allah...sepatutnya macam tu lah. apa-apa yang kita buat perlu diniatkan kerana Allah supaya diberkati. macam bersahabat jugakla, niat kerana Allah, baru kita rasa nikmat bersahabat....baru rasa sayang dekat sahabat...
Selain itu, dah menjadi lumrah bahawa manusia ni diciptakan sengan sifat yang sering terlupa. kerana itulah saya memandang penting bagi sahabat menegur sahabatnya yang melakukan kesalahan walaupun selalunya amat susah dan berat kita nak melakukannya. ditambah pulak kalau sahabat tu memang jenis susah nak terima teguran walaupun dengan cara baik. disinilah ALLAH nak menguji sifat sabar kita...sejauh mana kita bersabar dengan kerenah sahabat kita dan sejauh mana kita bersabar dalam menegakkan yang benar.
"...sesungguhnya manusia itu sentiasa dalam kerugian kecuali mereka yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan yangnasihat-menasihati dengan kebenaran dan kesabaran." (Al-Asr;1-3)
Dalam ayat di atas jelas menunjukkan bahawa untuk menjadi orang yang beriman dan beramal soleh, kita perlu juga menasihati dengan kebenaran dan kesabaran. Dan inilah orang yag dijauhkan dari kerugian. Tidak dinafikan ada yang susah nak terima teguran. Tapi, hikmah bersabar itu lebih besar. Kita tak tau, dengan teguran kita sebenarnya telah membuatkan sahabat kita berfikir dan boleh jadi dia akan menerima kebenaran kata-kata kita, kalau tak pada saat itu, mungkin di masa akan datang...dan mungkin juga bila kita dah tiada, baru dia sedar kebenaran kata-kata kita. Sekurang-kurangnya usaha kita berhasil walaupun memakan masa yang lama dan inilah hikmahnya bersabar...
Rasanya setakat ini dulu coretan kali ini...semoga apa yang saya sampaikan hari ini di tasik tadi melekat di jiwa saya dan saya dapat mengamalkannya...sama-samalah muhasabah diri dan memperbaiki diri...sesungguhnya Keampunan Allah mengatasi kemurkaanNya...


No comments:

Post a Comment