Tuesday, March 23, 2010

Surat Cinta Buatmu


Assalamualaikum...
Dah beberapa hari tak mencoret di blog ini...
Kali ini saya nak berkongsi kemesraan yang terjalin antara saya dan seorang sahabat merangkap roomate saya...Bukan apa. Terharu dengan sifatnya yang romantik. Satu malam, dia nak tidur awal dan meminta saya mengejutkannya pada pukul 12.30 malam.Ok la. Saya tak kisah. Tapi, sebelum dia melelapkan mata, sahabat saya ni, jiah (bukan nama sebenar) menanyakan satu soalan....

Jiah: Liza sayang saya tak?
Liza: Saya sayang semua kawan saya...
Jiah: Tak nak la jawab macam tu. Jawab untuk saya je.
Liza: Ye, ye...saya sayang jiah...
Jiah:Liza...
Liza: Ye..
Jiah: Nak surat cinta
Liza: Lor..surat cinta ape plak?
Jiah: Nak surat cinta dari liza la
Liza:Ye la..ye la..nanti saya tulis.
Jiah: Tulis tau.Nanti saya bangun saya nak tengok ye.
Liza: Ye

Begitu la lebih kurang perbualan kami. Tapi jangan salah faham. Walaupun kami nampak mesra tapi kami bukan mesra yang 'pelik'. Bagi saya, dengan kawanlah kita nak bermanja ke, bermesra ke saat berada jauh dari ibubapa..Bagi saya tak ada salahnya untuk bermanja-manja, bersayang-sayang dengan kawan. tambahan pula kawan sejantina adalah muhrim kita. Tak ada salahnya mengungkapkan perasaan sayang pada sahabat kite. Malahan digalakkan lagi untuk mengeratkan lagi silaturrahim. Yang paling utama, niat kita bersahabat kerana Allah...
Jadi, malam itu saya pun mengaranglah satu surat cinta untuk sahabat saya ni....macam biase, a poem talks my heart....

Surat cinta buatmu....

Surat ini kukarang
Buatmu....
Mungkin kau akan
Menyaksikan kelemahan
Coretan yang tak seberapa
Tapi
Gunalah basirohmu
Menghayati bait-bait cintaku
Mencungkil yang aka’id

Teman..
Namanya kelihatan biasa
Mungkin tak pernah kau sedar
Betapa besarnya perananmu
Sebagai teman
Tapi aku
Takkan pernah lupa
Kerna kau temanku
Teman
betapa aku nikmati
Ukhwah ini
Berpaksikan Ilahi
Yang sentiasa memegang hati-hati
Membuat kita
Tak pernah kecewa
Biar dugaan bak ombak
Tak jemu menghempas pantai
Tapi kau ada aku
Aku ada kau
Yang Dia gandingkan
Untuk kita sama-sama
Menghayati desiran ombak
Bermain dengan gelombang ombak nan tinggi
tapi kita takkan pernah melepaskan
genggaman ini
takkan pernah kalah
dek ombak mengganas
takkan mungkin berpaling
lari dari dibasahi ombak
kerana kita tahu
dengannyalah
kita jadi dewasa
makin kenal dunia fana
makin yakin akhirat yang hakiki
dan
kerna kita tahu
Dia ada menjaga kita...



Lieza
23/3/10;12.54am

No comments:

Post a Comment