Friday, March 19, 2010

SIAPA AKU?


Assalamualaikum.....
Hari rabu yang lepas (17/3/10) memang memenatkan memandangkan malam sebelumnya tak cukup tidur sebab siapkan assignment dan persediaan untuk pembentangan. Memang penat. Rasa macam lepas kelas nk tidur je. Tapi dah janji dengan huda nak teman dia pergi GM Plaza. So, lepas kelas kami terus ke GM. tak lama pun pergi sebab memang beli apa yang perlu je.
Malamnya, ada dua ceramah yang best. Ust Pahrol Joi di Alam Bina dan Ust Hasrizal di 7th. Mula-mula saya memang nak pergi Ust Pahrol punyer talk. Tetapi atas sebab-sebab tertentu, kami (saya, jiah, huda dan Saf) pergi yang Ust Hasrizal punyer talk. (Takde kenderaan.so pergi yang dekat). Tapi tak kisah pun sebab dua-dua pun kiteorang suke. asalkan dapat pergi. Tak kisahlah yang mana-mana pun. lagipun dua-dua majlis ilmu.
Alhamdulillah...Walaupun mata macam nak tertutup je..memang berat sangat tap Allah memberikan kekuatan kepada kami untuk terus berada di majlis ilmu tu hinggan ke akhir majlis. Syukur sangat...tajuknya 'Siapa Aku' telah dihuraikan Ust Hasrizal dengan panjang lebar dan mudah difahami. Tajuk ni memang dekat dengan diri sendiri dan saya rasa terkesan. InsyaAllah nak cuba jadi yang terbaik disamping tak lupa asal usul kejadian...
Jadi di sini saya nak kongsi apa yang saya dapat sepanjang majlis ilmu yang berlangsung hampir 2jam.

SIAPA AKU?

Sebenarnya tanpa kita sedari setiap ucapan yang dikeluarkan kita adalah mencerminkan siapa kita. Kalu kita selalu mengatakan yang baik-baik, itu menunjukkan dalaman kita memikirkan perkara-perkara baik juga. tetapi jika yang terzahir adalah sesuatu yang buruk menunjukkan apa yang ada dalam diri kita juga adalah sesuatu yang buruk. Jadi, nak menjawab persoalan 'siapa aku?' bergantung pada cara kita melihat diri kita sendiri. kalu baik, baiklah. kalu buruk, buruklah.
Yang paling utama yang perlu diingati ialah dengan berfikir dan mencari asal usul diri. Bagaimana nak mencari asal usul diri?
Kenal Tuhan.
Sesungguhnya sesiapa yang kenal Tuhannya maka dia akan kenal dirinya.
Jika kita mengenal Tuhan, kita akan menginsafi diri kita diciptakan sebagai sebaik-baik makhluk iaitu sebagai khalifah di muka bumi ini yang mempunyai keistimewaan dan kelebihan berbanding makhluk lain. Dan dengan mengenal Tuhan juga kita akan menginsafi diri kita ini adalah hambaNya yang lemah yang mempunyai banyak kekurangan.
Ini menjelaskan setiap manusia diciptakan dengan kelebihan dan kekurangan.
Jadi, kita kena lah sentiasa yakin dengan diri sendiri dan tidak pula melupakan 'limitation' kita sebagai hambaNya. apabila melakukan sesuatu kerja, perlulah buat sebaik mungkin untuk kita mencapai tahap maksimum keupayaan kita. Jika kita tak 'push' diri kita untuk melakukan yang terbaik, mana mungkin kita mengetahui kekuatan dan kelebihan kita. Dan perlu diingat juga bahawa sesungguhnya Allah memberi kekurangan kepada kita supaya kita mencariNya. bergantung hanya padaNYa...
Jadi, kesimpulan dari ceramah malam ini sebagaimana dinyatakan Ust Hasrizal ialah:
1. Cari kelebihan diri dan dalm mengenali kelebihan diri, ingat tugas sebagai khalifah.
2. Cari kekurangan diri dengan kenal Allag S.W.T melalu ayat-ayat al-Quran dan ayat-ayat Allah yang boleh diobserve (zikir dengan al-Quran, fikir tentang alam)
3. Makna hidup bukan pada soal menerima tapi pada soal memberi
4. Diri kita hanyalah layak untuk diuji sebagai seorang hamba
5. Semua milik kita hakikatnya milik Allah. Semua milik Allah layak diambilNya bila-bila masa, dimana saja.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat....Wallahua'lam..



No comments:

Post a Comment